Køb af klimakompensation var i strid med kommunalfuldmagtsreglerne

En kommune må gerne iværksætte lokale klimforbedrende tiltag for eksempel ved at bidrage til skovrejsning. Køb af klimakompensation (carbon-offset), hvor indsatsen sker ved skovplantning i udlandet, er derimod i strid med kommunalfuldmagtsreglernes lokalitetsprincip. Det fastslår Ankestyrelsen i en ny udtalelse.

Hørsholm Kommune havde spurgt Ankestyrelsen, om kommunen lovligt kunne indgå en partnerskabsaftale med virksomheden Gubra ApS om at gøre Hørsholm Kommune som virksomhed CO2-neutral fra 2020.

Kommunen ville blandt andet forpligte sig til at minimere sit energiforbrug og til målrettet at omstille sit fossilbaserede energiforbrug til vedvarende energi. Derudover forpligtede kommunen og Gubra ApS sig til at plante træer og etablere eng på en række af kommunens arealer.

Endelig forpligtede kommunen og Gubra ApS sig til at købe carbon-offset via internationalt anerkendte certificerede projekter. Det kunne for eksempel være skovbeplantning i Kenya eller Storbritannien. Parterne skulle dele udgifterne hertil.

Spørgsmålet var, om især købet af carbon-offset ville være i overensstemmelse med det kommunalretlige lokalitetsprincip. Lokalitetsprincippet medfører således, at en kommune ikke kan varetage eller støtte opgaver, der alene eller i det væsentlige er af interesse for borgere uden for kommunen.

Kommunen vurderede selv, at det var tilfældet, da kommunen havde en forhåbning om, at tiltaget ville anspore andre virksomheder til at tilslutte sig partnerskabet eller støtte op om kommunens samlede klimaindsats.

Det var Ankestyrelsen dog ikke enig i. Ankestyrelsen lagde derimod vægt på, at køb af carbon-offset, for eksempel ved skovbeplantning i udlandet, ikke ville nedbringe CO2-udledningen i kommunen, men derimod et andet sted i verden.

Køb af carbon-offset som et klimaforbedrende tiltag ville således, efter Ankestyrelsens opfattelse, ikke interessemæssigt være knyttet til kommunen, fordi tiltaget ikke havde en direkte effekt i kommunen eller for borgerne i Hørsholm Kommune. Ordningen var derfor i strid med lokalitetsprincippet.

Ankestyrelsens udtalelse af 6. marts 2020 kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.