Københavns Kommunes opkrævning af erhvervsaffaldsgebyr var ulovligt

Statsforvaltningen har i en udtalelse fra den 8. juli 2016 anført, at Københavns Kommunes praksis for opkrævning af affaldsgebyr for dagrenovationslignende affald for erhvervsdrivende i en ejerforening ikke var i overensstemmelse med miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 7 og affaldsbekendtgørelsens § 53, stk. 4.

Københavns Kommune indførte i 2014 en praksisændring, der indebar, at kommunen opkrævede dagrenovationsgebyr for virksomheder via ejendomsskattebilletten hos en ejerforening. Herved steg foreningens udgifter til affaldsgebyr betragteligt, hvorefter ejerforeningen klagede til Statsforvaltningen.

Kommunen oplyste under sagen, at gebyrændringen blev foretaget af hensyn til forurener betaler-princippet. Kommunen bestred, at gebyret var i strid med miljøbeskyttelsesloven, da der var sammenfald mellem ejerforeningen som grundejer og foreningen som CVR-registreret erhvervsvirksomhed.

Statsforvaltningen udtalte, at affaldsgebyrer for virksomheder i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 7 og affaldsbekendtgørelsens § 53, stk. 4 skal opkræves hos den i CVR-registret registrerede ejer af virksomheden. I forhold til den konkrete sag fandt Statsforvaltningen, at kommunens opkrævning af affaldsgebyr hos ejerforeningen var i strid med loven, da der ikke er hjemmel til at opkræve et samlet gebyr for alle virksomhederne hos foreningen.

Statsforvaltningens udtalelse af den 8. juli 2016 kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.