Energiklagenævnet ophæver og hjemviser godkendelse af projektforslag

Energiklagenævnet har ophævet og hjemvist Skive Kommunes godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning af området ved Egeris Kirke.

Energiklagenævnet modtog den 2. november 2017 en klage fra HMN GasNet P/S over Skive Kommunes afgørelse af 5. oktober 2017 om godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning af området ved Egeris Kirke.

Energiklagenævnet ophævede den 12. februar 2020 Skive Kommunes afgørelse, og hjemviste sagen til fornyet behandling med den begrundelse, at det er i strid med officialprincippet, at Skive Kommune ikke inddrog i det opdaterede Teknologikatalog september 2017, inden afgørelsen blev bekendtgjort og fik virkning over for klager den 5. oktober 2017.

Energiklagenævnet bemærkede, at Energistyrelsens notater om samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger, vejledning i samfundsøkonomiske analyser og Teknologikatalog har vejledende karakter, jf. Energiklagenævnets afgørelse af 5. maj 2015 med j.nr. 1021-14-45 samt Energistyrelsens vejledende udtalelse til sagen. Styrelsens notater er ikke udstedt i medfør af varmeforsyningslovens § 3, stk. 2, ligesom de ikke er bekendtgjort i Lovtidende. De har derfor ikke karakter af bindende forskrifter udstedt i medfør af varmeforsyningslovens § 3, stk. 2.

Energiklagenævnet fastslog i sagen, at for at give kommunen så godt et beslutningsgrundlag som muligt, bør det projektforslag, som kommunen har til godkendelse, være opdateret i henhold til den seneste version af Energistyrelsens udmeldte Teknologikatalog. Dette skyldes i den konkrete sag, at værket havde valgt at basere projektforslagets samfundsøkonomiske analyse på dele af værdier fra Teknologikataloget som grundlag for de faktiske forhold i projektforslaget.

Energiklagenævnet fandt, at Teknologikataloget udgør nye faktuelle oplysninger i sagen, som kommunen var forpligtet til at inddrage i sin behandling af projektforslaget, da oplysningerne kan få en betydning for kommunens samfundsøkonomiske vurdering af projektet. Endvidere bemærkede Nævnet, at kommunen ikke havde opdateret projektforslaget i overensstemmelse med værkets følsomhedsberegning af 29. september 2017 og sendt følsomhedsberegningen i høring til klager, samt at dette udgør nye oplysninger til ugunst for pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 1.

Idet værket har valgt at basere projektforslagets samfundsøkonomiske analyse på dele af værdier fra Energistyrelsens Teknologikatalog samt skatteforvridnings- og nettoafgiftsfaktoren, fandt Energiklagenævnet, at projektforslagets samfundsøkonomiske analyse burde have været baseret på Teknologikataloget for individuelle varmeanlæg fra september 2017 og Finansministeriets vejledning af 28. august 2017, der var gældende på tidspunktet for kommunens afgørelse den 5. oktober 2017. Dette gælder uanset, at sagsbehandlingen i kommunen ville være blevet forlænget herved. Energiklagenævnet bemærker i den forbindelse, at Energistyrelsen har udmeldt opdateringen i september 2017, og at Skive Byråd godkendte projektforslaget på kommunalbestyrelsesmødet den 19. september 2017, samt at Skive Kommune meddelte afgørelsen til klager den 5. oktober 2017. Nævnet fandt således, at kommunen havde haft tid til at basere de samfundsøkonomiske analyser på det nyeste Teknologikatalog samt Finansministeriets vejledning af 28. august 2017.

Energiklagenævnets afgørelse af 12. februar 2020 kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.