Ulovlig evaluering af pris

Klager fik blandt andet medhold i, at der var anvendt en evalueringsmodel, der stred imod det i udbudsbetingelserne oplyste om fremgangsmåden for evaluering af underkriteriet pris.

Ved udbudsbekendtgørelse af 28. juni 2015 udbød Fællesudbud Sjælland v/Odsherred Kommune som offentligt udbud efter udbudsdirektivet en rammeaftale om levering af kaffe, te, kakao samt maskiner og service.

Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud den 21. august 2015 havde BKI Foods A/S, Frellsen Kaffe K/S og Jacobs Douwe Egberts Professional Danmark ApS afgivet tilbud. Den 15. september 2015 besluttede Fællesudbud Sjælland v/Odsherred Kommune at indgå kontrakt med Frellsen Kaffe K/S.

Den 25. september 2015 indgav BKI Foods A/S klage til Klagenævnet. BKI Foods A/S fremsatte ved klagens indgivelse anmodning om, at klagenævnet i medfør af lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. § 12, stk. 2, skulle beslutte, at klagen skal have opsættende virkning. Klagenævnet afgjorde i stedet klagen endeligt.

Den 2. oktober 2015 annullerede Fællesudbud Sjælland v/Odsherred Kommune selv udbuddet. Fællesudbud Sjælland v/Odsherred Kommune erkendte således overtrædelserne af påstand 1 og 6. Klagenævnet tog derfor ikke stilling til de øvrige påstande (2 – 5, 7).

De erkendte overtrædelser gik ud på, at (påstand 1) der var anvendt en evalueringsmodel, der stred imod det i udbudsbetingelserne oplyste om fremgangsmåden for evaluering af tilbuddene i forhold til underkriteriet pris, og at (påstand 6) der ikke var givet en tilstrækkelig begrundelse for tildelingsbeslutningen.

Såfremt man står over for et kaffeudbud, bør man studere side 5, 7 og 8 i kendelsen for at gøre sig klart, hvordan man i hvert fald ikke skal evaluere prisen på kaffe.

Klagenævnet for Udbuds kendelse af 23. oktober 2015, BKI Foods A/S mod Fællesudbud Sjælland v/Odsherred Kommune, kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.