Mindstekrav var OK, selvom det afskar en leverandør fra udbuddet

Ordregiver havde fastsat et teknisk mindstekrav, der gjorde det umuligt for klageren at komme i betragtning. Klagenævnet accepterede mindstekravet med henvisning til, at mindstekravet var sagligt og ikke i strid med TEUF art. 34 eller byggevareforordningen.

Ved udbudsbekendtgørelse af 13. marts 2014 udbød Vejdirektoratet levering af vejautoværn, paddehegn og kantpælebeslag til ca. 30 km motorvejsstrækning af Silkeborgmotorvejen på etaperne Funder-Hårup og Hårup-Låsby. Klagerens tilbud blev afvist på grund af manglende opfyldelse af ”geometriske krav”, hvilket sigtede til et bestemt mindstekrav.

Mindstekravet gik ud på følgende:

”Minimumsafstand på 330 mm fra forkanten af afviserbjælke til forkant sceptre.”

Klager forsøgte forgæves at få klagenævnet til at underkende mindstekravet. Klager anførte, at mindstekravet havde til hensigt at favorisere en bestemt leverandør og at klagerens autoværn i medfør af byggevareforordningen (forordning nr. 305/2011) ikke måtte udelukkes fra udbuddet, fordi de var CE-mærkede, hvilket også ville være i strid med TEUF art. 34 om forbud mod kvantitative indførselsrestriktioner.

Klagenævnet udtalte kort fortalt, at kravet var sagligt, da kravet efter Vejdirektoratets vurdering var besparende, at kravet ikke var konkurrenceforvridende, da der var indkommet mere end et tilbud og endelig, at der ikke var oplysninger, der støttede, at kravet var fastsat af hensyn til at tilgodese vinderen.

For så vidt angik art. 34 og byggevareforordningen udtalte klagenævnet følgende:

”Den omstændighed, at en ordregivende myndighed fastsætter nærmere krav til de ydelser eller produkter, der indkøbes under et konkret udbud, udgør som udgangspunkt ikke en foranstaltning med tilsvarende virkning som en kvantitativ indførselsrestriktion.”

For så vidt angik byggevareforordningen fandt klagenævnet ikke denne relevant, eftersom den ikke omhandler de krav, som en ordregivende myndighed stiller til udbudte ydelser og produkter under konkrete udbud.

Klager fik således ikke medhold.

Klagenævnet for Udbuds kendelse af 15. oktober 2014, Saferoad RRS GmbH mod Vejdirektoratet, kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.