Kommune måtte ikke yde støtte til landsdækkende idrætsforbund

Statsforvaltningen har udtalt, at Brøndby Kommune ikke i medfør af eliteidrætslovens § 7 eller kommunalfuldmagtsreglerne kan udleje en grund til Danmarks Idrætsforbund til en pris, som er lavere end markedsprisen.

Brøndby Kommune indgik en aftale med Danmarks Idrætsforbund om leje af et grundareal til brug for forbundets opførelse af en bygning. Danmarks Idrætsforbund ville udleje bygningen som domicil til Dansk Svømmeforbund og Dansk Håndbold Forbund.

På foranledning af Danmarks Idrætsforbund spurgte kommunen Statsforvaltningen, om kommunen i henhold til eliteidrætslovens § 7 kunne støtte forbundet, ved at lejen blev fastsat lavere end markedsprisen.

Det fremgår af eliteidrætslovens § 7, at kommuner kan yde økonomisk støtte til eliteidræt, med mindre der er tale om egentlig erhvervsvirksomhed. Efter kommunalfuldmagtsreglerne kan en kommune generelt endvidere støtte idrætsaktiviteter og private foreninger, som varetager idrætsformål.

Statsforvaltningen udtalte, at det efter såvel eliteidrætslovens § 7 som efter kommunalfuldmagtsreglerne er en betingelse for, at kommunen kan yde støtte til idrætsudøvere eller idrætsaktiviteter, at der er tale om idrætsudøvere eller -aktiviteter, som er bosat henholdsvis udøves i kommunen, eller som kommunen i øvrigt har en interesse i.

Da ingen af forbundene efter det oplyste særligt varetog aktiviteter, som alene eller i det væsentligste var af interesse for borgerne i Brøndby Kommune, kunne støtten i form af den nedsatte lejebetaling derfor ikke anses for lovlig.

Udtalelsen skal ses i lyset af kommunalfuldmagtsreglernes såkaldte lokalitetsprincip, som netop indebærer, at en kommune kun kan varetage eller støtte opgaver, som interessemæssigt er knyttet til kommunen.

Statsforvaltningens udtalelse af 22. december 2016 kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.