Evalueringsmodel afspejlede ikke prisforskellen

Ordregiver havde således overskredet sit skøn ved valg af evalueringsmodel.

Region Syddanmark udbød i fællesskab med Region Nordjylland og Region Sjælland en rammeaftale opdelt i 28 delaftaler. Aftalerne vedrørte indkøb af klinisk ernæring og tilhørende utensilier.

Delaftale nr. 20 vedrørte ”sonderernæring/modermælkserstatning”. Af udbudsmaterialet fremgik, at delaftalen ville blive tildelt på baggrund af ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud” med en vægtning af underkriteriet økonomi på 55 % og brugsegenskab på 45 %. I udbudsbetingelserne var det tillige anført at, ”Økonomi vil blive evalueret relativt i forhold til de øvrige tilbud”.

Abigio Medical AB bød herpå, men fik ikke aftalen, idet selskabet efter regionens vurdering ikke havde afgivet det mest fordelagtige tilbud. Abigos Medical AB’s samlede tilbudssum for det estimerede, årlige forbrug var ifølge regionernes samlede evaluering på 3.200 kr. svarende til 3,65 point. De to andre selskaber, der havde budt på opgaven, havde en samlet tilbudssum på 8.320 kr. (Nutricia) svarende til 3,73 point og 96.000 kr. (Nestlés) svarende til 1,22 point. Nutricia blev herefter tildelt opgaven, idet selskabet samlet havde opnået flest point.

Abigio Medicial AB klagede herefter til Klagenævnet for Udbud. Abigio Medicial AB nedlagde i den forbindelse påstand om, at der var handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed. Selskabet støttede sine påstande på, at der var anvendt en evalueringsmodel, der ikke var egnet til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud.

Klagenævnet for Udbud udtalte i den forbindelse, at tildelingskriteriet ”det økonomiske mest fordelagtige tilbud” ved valg af evaluereringsmodel tillægger ordregiver et vidt skøn. Ordregiver er til gengæld forpligtet til at sikre, at evalueringsmodellen er egnet til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud.

Herefter udtalte Klagenævnet for Udbud, at fastsættelsen af den lineære funktion imidlertid betød, at der blev tale om en meget flad kurve. En så flad kurve var – medmindre helt særlige forhold gjorde sig gældende på det pågældende marked – usædvanlig og uforudsigelig for tilbudsgiver. Regionerne havde ikke løftet bevisbyrden for, at sådanne forhold gjorde sig gældende.

Klagenævnet for Udbud fandt på den baggrund, at evalueringsmodellen var blevet fastlagt således, at den reelt set ikke afspejlede prisforskellen på mere end 50 %, der var mellem det laveste og næstlaveste tilbud. Klagerens påstand blev herefter taget til følge.

Klagenævnet for Udbuds kendelse af 22. november 2016, Abigio Medical AB mod Region Syddanmark m.fl. (j.nr. 2016-3923), kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.