Ændring af grænseovergangssted af godkendt transitoverførsel af affald til nyttiggørelse anset for ulovlig

EU-Domstolen har i en præjudiciel afgørelse med udgangspunkt i forordning 1013/2006 taget stilling til fortolkningen af forordningens artikel 17 samt den pålagte bøde for overtrædelse af retsforskrifterne om overførsel af affald.

Sagen vedrørte et tvist imellem Total Waste Recycling (TWR) og de ungarske myndigheder. TWR transporterede 8.380 tons affald til nyttiggørelse transit gennem Ungarn. Overførsel af affald forudsætter i henhold til forordning 1013/2006 om overførsel af affald en forudgående anmeldelse, hvorved de relevante myndigheder bliver behørigt informeret, således at beskyttelsen af folkesundheden og miljøet opretholdes. Overførslen blev i overensstemmelse hermed godkendt af afsender-, modtager- og transitstatens myndigheder. I godkendelsen fremgik det, at overførslen transit gennem Ungarn skulle finde sted ved overgangen Átand, beliggende 180 km fra Nagylak, hvor overførslen reelt fandt sted. Det ændrede overgangssted skyldtes en kommunikationsfejl med chaufføren af lastbilen. De ungarske myndigheder var ikke blevet underrettet om ændringen af ruten, hvorfor TWR blev pålagt en bøde på 27.000 euro.

TWR indbragte bøden for EU-domstolen og gjorde gældende, at ændring af grænseovergangsstedet ikke kunne anses for en ulovlig transport, samt at bøden var urimelig. TWR anførte, at måden, hvorpå overførslen fandt sted – ad offentlig vej – ikke blev ændret, og at det kun var ruten, der var blevet ændret, hvilket ikke ifølge TWR kunne begrunde ulovligheden.

EU-domstolen tog udgangspunkt i artikel 17 i forordning 1013/2006, hvorefter anmelderen har pligt til straks at underrette de kompetente myndigheder, hvis ”der sker vigtige ændringer af detaljerne og/eller betingelserne vedrørende en overførsel, hvortil der er givet samtykke, herunder ændringer af den planlagte affaldsmængde, rute, ruteføring, forsendelsesdato eller transportvirksomhed […] om muligt inden overførslens start”. EU-domstolen anførte, at ”rute” defineres som værende ind- og udgangstoldsted i de berørte lande, samt at enhver ændring heraf forudsætter en underretning til de kompetente myndigheder inden overførslens start. Ændringen af overførselssted udgjorde dermed en vigtig ændring af detaljerne i den godkendte affaldsoverførsel, hvorfor overførslen måtte anses for ulovlig.

I relation til bødens størrelse fastslog EU-domstolen, at sanktionen var omfattet af proportionalitetsprincippet, idet denne stod i rimeligt forhold til overtrædelsen.

Ændringen af grænseovergangstedet i forhold til den godkendte transitoverførsel ansås således som værende ulovlig, da myndighederne ikke forudgående var underrettet.

EU-domstolens afgørelse C-487/14 kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.