Ændring af byggeloven: certificeringsordning skal afløse teknisk byggesagsbehandling

Lovændringen giver hjemmel til at indføre en certificeringsordning for dokumentation af tekniske forhold. Certificeringsordningen for teknisk dokumentation vil betyde, at den tekniske byggesagsbehandling ikke længere skal være en myndighedsopgave.

Det vil i stedet være certificerede virksomheder, som skal dokumentere, at byggelovens tekniske krav er overholdt. Frem for de hidtidige krav om godkendelse hos kommunen skal udarbejdelsen af dokumentationen med den nye ordning således blive en integreret del af projekteringen af byggeriet.

Certificeringsordningen for dokumentation af tekniske forhold skal udmøntes i en bekendtgørelse, og der lægges op til, at ordningen efter en overgangsperiode skal gøres obligatorisk.

Selv om den tekniske byggesagsbehandling herefter ikke længere skal foretages af kommunen, er kommunen fortsat bygningsmyndighed efter byggeloven. Hvis kommunen bliver opmærksom på ulovlige, tekniske forhold, har kommunen således fortsat pligt til at søge dette lovliggjort efter de almindelige regler herom i byggeloven. Det svarer til det, som også hidtil har været gældende for simpelt byggeri, hvor kommunerne side 2008 ikke har skullet foretage teknisk byggesagsbehandling, men fortsat har haft pligten til at søge ulovlige forhold lovliggjort.

Med lovændringen gøres det endvidere frivilligt for de bygherrer, der opfører udlejningsejendomme, at tegne en byggeskadeforsikring, og der indføres en ny mulighed for at opkræve et mindre fast gebyr i byggesager i stedet for gebyr på grundlag af tidsforbrug. Begge disse ændringer vil blive udmøntet nærmere i bekendtgørelser, og Trafik- og Byggestyrelsen har sendt udkast hertil i høring, som omtales nedenfor.

Høringsforslaget til lovændringen blev i øvrigt omtalt i Advokatfirmaet Energi & Miljøs nyhedsbrev for november 2015.

Lovændringen blev vedtaget den 21. april 2016 og kan læses her.

Lignende artikler
Kontakt os

Indtast dine oplysninger, spørgsmål m.v. i formularen nedenfor.